Predstavljajte si. Manekenka stopa po modni pisti, z ramen pa ji visi prazna embalaža detergenta za pomivanje posode in kovinske rešetke. Oblečena je v krilo, ki je bilo prej zavesa za prho, in ima obute sandale iz razrezanih kolesarskih gum. Je zavila skozi smetnjak? Ne, samo odraža strast oblikovalca trashion oz. mode iz odpadkov do oblačil iz recikliranih materialov.
Toda recikliranje smeti in odpadkov, da bi jih spremenili v nakit, oblačila in dodatke, ni več tako vpadljiva novost. Danes so gospodinjske blagovne znamke idejo vzele za svojo in jo peljejo v najbolj zanimive smeri za spodbujanje trajnosti. Raziščimo preobrazbo mode iz odpadkov od eksperimentalnih obrob do njene uveljavitve.
Beseda »trashion« se je prvič pojavila na začetku tisočletja, čeprav ni povsem jasno, kdo jo je prvi izrekel. Konec leta 2004 je bilo gibanje obsežno v New Yorku, na podzemnih zabavah v Lower East Sideu Manhattna, kjer so na plesišču kraljevale eksotične tkanine visoke mode smetišča.
Pozneje je koncept našel večje občinstvo, ko je bil leta 2008 predstavljen v ameriški resničnostni televizijski oddaji Project Runway. Tekmovalci so bili izzvani, da za svoje modne stvaritve uporabijo reciklirane materiale, vendar je bil zasuk v tem, da so morali uporabiti avtomobilske dele. Rezultati so bili osupljivi – plašči in obleke, v celoti narejeni iz jermenov, sedežnih vinilov, gumijastih preprog in drugih avtomobilskih delov – vendar ne nekaj, kar bi lahko mimogrede vrgli v pralni stroj. Temu pravimo predelava!
Povezava med modo odpadkov in deli avtomobilov se je še naprej razvijala na presenetljive načine. Oblikovalcem ni treba več brskati po smetiščih za zarjavelimi deli, ki bi jih predelali v krilo. Zdaj jih vabijo k sodelovanju z vrhunskimi recikliranimi tkaninami, namenjenimi za uporabo v avtomobilih, ki jih predstavljajo kot modne izdelke.
Eden od primerov je partnerstvo med družbo Ford Motor Company in modno dobrodelno organizacijo Redress, osredotočeno na trajnost – v letu 2015 in 2016 na forumu Redress: Ford Design Challenge. Dve leti zapored so povabili deset nastajajočih oblikovalcev z vsega sveta, da za hongkonški teden mode trajnostne tkanine za avtomobilske sedeže spremenijo v modna oblačila.
Tkanina je narejena iz mešanice recikliranih plastenk in tekstilnih odpadkov. In čeprav so bili oblikovalci sprva nezaupljivi do materiala, saj naj bi ta bil preveč tog in težak za delo, so namesto tega našli vsestranski material, ki lahko razkrije globino barve in teksture. Enega zmagovalnih dizajnov je navdihnila lokalna arhitektura, z asimetričnimi oblekami v sivih in bakrenih tonih, ki so spominjale na podhod hongkonškega slikovitega vrha Victoria Peak.
Danes je moda iz odpadkov uveljavljena in odvrženi ali zapuščeni materiali rutinsko dobivajo novo podobo ali pa so nadgrajeni v oblačila. To ni taktika šoka ali tržna poteza; to so blagovne znamke, ki svojim strankam zagotavljajo tisto, kar želijo – pametno trajnost.
Vse več linij oblačil vsebuje reciklirane dele, kot so kopalke, narejene iz Volcomovih ribiških mrež, ali oblačila iz džinsa, stkana iz oceanskih plastičnih odpadkov G-Star RAW. Moda s smetišča se razteza tudi na dodatke, vključno s torbicami, denarnicami in pasovi iz reciklirane gume, varnostnih pasov in vinila. Družba Freitag je vodilna na trgu na tem področju.
In nič od naštetega ni manj kvalitetno od običajnih bikini kopalk, jakne iz džinsa ali torbice. Nasprotno; gre za vrhunske materiale, izdelane s trajnostnim dizajnom, ki so na plaži ali v mestni džungli tako udobni kot na modni pisti.
Iz diskretno predelanih smeti bi lahko sestavili celotno opravo od glave do pet. In ne samo da bi spodbujali trajnost – tudi videti bi bili fantastično.
Image credits:
Header image: Getty Images
Image of model wearing black on runway: Getty Images
Image of woman holding fishing net: Getty Images
Pri Perwollu imamo radi, ko ljudje ustvarjajo z odpadki. Tudi sami smo na poti k trajnosti. Če vas zanima, lahko več izveste tukaj.